Štedrák s bielym makom [bez múky]

Mamina mi veľmi ospevovala biely mak, že je dobrý a že z neho starká robila štrúdle (taká tá babičkovská klasika). Tak sme ho kúpili a ja som rozmýšľala a dumala, čo z toho maku vykúzlim. Nechcela som robiť kysnuté plnené rožky #heštegrebel #hešteginovátor. Ešte do poslednej chvíle som nevedela, čo vlastne idem robiť a čo všetko zmiešam dokopy. Klasika u mňa celkom. Proste som šla tak random čo som našla a čo viem že buď funguje spolu dobre alebo si myslím, že by mohlo fungovať spolu dobre. V hlave som mala nejaký raw dezert a štedrák. Nejako som to spojila a vznikli rezy s pečeným cestom a nepečenými plnkami. #somtoporiešila. Biely mak by mal mať chuť po orieškoch. Je tam tú orieškovú chuť cítiť, ale naozaj len trošku. Mak je proste mak a orech je orech, to neošáliš. Keď som ten koláčik ochutnala, bola som fakt prekvapená. Cesto je jemnučké, šťavnaté nadýchané, mak tomu dodáva "babičkovský nádych" tvaroh s citrónom jemné osvieženie a slivky navrchu sú sladkou bodkou. Som spoko. Nie že by som chválila sama seba (ale ano). Každý má iné chuťové poháriky a mne to naozaj chutilo! :) Dokonca aj mamča povedala že jej to chutí 😎😎 #dreamscometrue



RECEPT:
na 13 kúskov (na 1 chlebíkovú formu)

Cesto:
  • 3 vajcia
  • 40 g maslo
  • 20 g trstinový cukor
  • 1 ČL stévia
  • 70 g kokos
  • 100 ml vody z namočených datlí
Maková plnka
  • 80 g bieleho maku
  • 20 g medu
  • 1 ČL stévia
  • 2-3 PL šťavy z datlí/sliviek
Tvarohová plnka:
  • 130 g tučného tvarohu
  • 70 g polotučného tvarohu
  • 80 g datlí (predom namočených a potom rozmixovaných)
  • 2 ČL šťava z citrónu
  • 2 ČL stévie
Slivková plnka:
  • 100 g sušené slivky
Postup:

Ako prvé som si pripravila cesto. Kým mi chladlo cesto, pripravila som si plnky a potom som cesto už len naplnila plnkami a dala zachadiť do chladničky. 
 
Cesto:
  1. Ako prvé som si oddelila bielka od žĺtkov a bielka vyšľahala do peny.
  2. K žĺtkam som pridala trstinový cukor, stéviu a vyšľahala. Postupne som pridala vodu z namočených datlí a rozpustené maslo. Nakoniec som pridala nastrúhaný kokos.
  3. Do žĺtkovej zmesi som opatrne zamiešala penu z bielkov.
  4. Cesto som vyliala do chlebíkovej formy , ktorú som vystlala papierom na pečenie.
  5. Piekla som pri 170 °C cca 20 minút. Nechala som vychladnúť, prepolila napoly a potom plnila plnkami. Najprv maková, potom cesto, potom tvarohová a navrch slivková.
Maková plnka:
  • Biely mak som si pomlela a pomletý mak som zmiešala s medom, stéviou a šťavou z ďatlí. Šťavu treba pridávať postupne, tak aby nebola zmes príliš riedka. Plnky sa totižto nebudú piecť, bude sa piecť iba cesto.
Tvarohová plnka:
  • Všetko som zmiešala dokopy do hustej zmesi.
 Slivková plnka:
  • Sušené slivky som si namočila asi na pol hodinu do horúcej vody. Potom som ich zliala a mixérom vymixovala do hustej konzistencie. Vzniklo mi niečo ako džem.
Približné výživové hodnoty na 1 kúsok:
192 kcal
15 g Sacharidov
12 g Tukov
6 g Bielkovín


 

Komentáre